De componisten van de School van de Notre-Dame van Parijs legden van ca. 1160 tot 1230 mede de basis voor de ontwikkeling van de meerstemmigheid. Hun grensverleggende muziek blijft gehuld in mysterie.
Hoe snel werd ze gezongen? Hoeveel werd er geïmproviseerd? Het vocaal ensemble Contre le Temps reconstrueert deze muziek met middeleeuwse polyfonie en gregoriaanse melodieën. De leden van het kwartet ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan de Schola Cantorum Basiliensis. De naam Contre le Temps is ontleend aan historische vocale werken en verwijst naar de wens van het ensemble om deze eeuwige muziek op een originele en tijdloze manier uit te voeren.
In samenwerking met Organisatie Oude Muziek.
Zet op wensenlijst
PROGRAMMA
Conductus
Mundus Vergens in defectum
(uit: Florence-handschrift, f. 9-9v)
Ave Gloriosa
(uit: W2, f. 140r)
Pater noster
(uit: W1 9, 40, f. 122v)
***
Gregoriaans
Offertorium: Vir Erat
Julia Marty
Contre le Temps
Conductus
Veri Floris Sub Figura
(uit: W1, f. 15v)
***
Conductus
O lilium convallium
(uit: Cividale-handschrift LVI, f. 252r)
Gregoriaans
Offertorium: Ave Maria
Conductus
Sol sub nube
(uit: W1, 9, 42, f. 124r)
Deus misertus hominis
(uit: Florence-handschrift, f. 8v)
sopranen
Karin Weston, Cécile Walch
mezzosopranen
Amy Farnell, Julia Marty
fotografie
Foppe Schut