Sneak Peek #1: Rosa Vrij | Marleen Hendrickx
VIA ZUID
Sneak Peeks zijn theatrale blind dates voor bezoekers die graag iets nieuws ontdekken op het gebied van theater, dans en muziek. Tijdens een Sneak Peek presenteren één of meerdere beloftevolle makers hun nieuwste werk. Vaak zijn dit prille, verrassende voorstellingen. De makers zijn verbonden aan VIA ZUID – Talentontwikkeling podiumkunsten Limburg.
Met ditmaal: Rosa Vrij met The Chair, the Wig and the Sheep en Marleen Hendrickx met Herculine Barbin. Een vast onderdeel van de Sneak Peeks is een nagesprek waarin het publiek feedback mag geven en de makers een uniek inkijkje geven in de totstandkoming van hun werk.
Laat je verrassen door de nieuwste generatie podiumtalent!
ROSA VRIJ
The Chair, the Wig and the Sheep
Rosa Vrij neemt je mee in een universum vol maatschappij-kritisch surrealisme. Verwacht acrobatische reclameballetten, politieke poolwedstrijden, extravagante pruikrituelen van merk-minded tieners en transportdozen die zich op magische wijze ontvouwen. In dit kapitalistische sprookje wordt de kunst van het optimaliseren verheven tot een choreografische sport — en is de mens niets meer dan een radertje in een uit-de-hand-gelopen productieproces.
Rosa laat zich inspireren door graphic novels, films en videogames — en onderzocht tijdens het IMPACT traject hoe ze haar rijke verbeelding kon vertalen naar een toneelbeeld. Het resultaat doet denken aan een ontmoeting tussen Severance en Hotel Modern, met een vleugje IKEA. The Chair, the Wig and the Sheep is de volgende stap richting een nieuw universum dat ze de komende jaren zal uitbouwen.
MARLEEN HENDRICKX
Herculine Barbin
Na de succesvolle theatercampagne X Y WE over intersekse start Marleen Hendrickx met een vooronderzoek voor een nieuwe voorstelling. Het startpunt van het vooronderzoek zijn de memoires van de Franse intersekse Alexina Barbin.
Waar Alexina gedurende haar leven al weinig zeggenschap heeft over zichzelf - ze wordt na een verboden relatie met een vrouwelijke collega juridisch tot man verklaard, waardoor ze haar functie als docent op een meisjesinternaat verliest en noodgedwongen naar Parijs vertrekt - heeft ze dat postuum wellicht nog minder. Tegelijk met haar lichaam worden in 1868 haar memoires gevonden, met de titel Herculine Barbin. Omdat de memoires lang het enige bekende ervaringsverhaal van een intersekse persoon zijn, zijn ze sindsdien door tal van wetenschappers, medici, filosofen en kunstenaars besproken en gebruikt.
In deze voorstelling stapt Marleen in de huid van Alexina en geeft zo de zeggenschap van het verhaal terug aan de rechtmatige eigenaar. Zoals Alexina de memoires ooit bedoeld heeft: als haar verhaal. Op die manier draagt Marleen tegelijkertijd bij aan het nog altijd noodzakelijke proces van demedicaliseren van intersekse personen anno 2024. Het is óns lichaam, het is óns verhaal. Het vooronderzoek vindt plaats met schrijver Jorg van den Kieboom en regisseur Hanna Timmers en wordt mede mogelijk gemaakt door VIA ZUID, Bureau Pees, COC Noordoost Brabant, Stichting Amarte Fonds, Podium Bloos, Verkadefabriek en Jonge Harten.
Marleen is theatermaker, performer, danser, spreker en intersekse activist. In 2020 studeerde ze af aan de opleiding Theaterdocent Verkort aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Als onderdeel van haar afstuderen maakte ze de solo X Y I en de groepsvoorstelling X Y WE, over de intersekse ervaring van haar en haar spelers. Daarmee speelde ze meer dan honderd keer in theaters, op festivals, maar ook in ziekenhuizen en op scholen. Ze won de AHK Eindwerk publieksprijs en stond met X Y WE in ITA tijdens het Lieve Stad festival.
Bovenzaal
Zet op wensenlijst