Drie makers! Drie voorstellingen!

Het Debuut 2024

Drie makers! Drie voorstellingen!

Het Debuut 2024

Tijdens Het Debuut ontdek je de meest opvallende afstudeervoorstellingen van 2024. Op één avond zie je drie verschillende voorstellingen van dé theatermakers van de toekomst. Met Het Debuut geeft Via Rudolphi Producties, dit jaar voor de 12e keer, de nieuwe generatie theatermakers een podium. Als één van de eersten zie je de makers van de toekomst, pioniers waar je ongetwijfeld nog veel van gaat horen. 

Ontdek aanstormend theatertalent


Tijdens afstudeerpresentaties, festivals en middels een open call in het voorjaar worden de debutanten gescout. Veel van de makers die eerder deelnamen aan Het Debuut groeien uit tot gevestigde namen, zoals: Rundfunk, George Tobal, Performancecollectief URLAND, performance collectief ROTOR, Caro Derkx, Tarik Moree en Tim Olivier Somer. Ook veelbelovende makers als Myrte Siebinga, Koen ter Braak en Jeroen van Arkel beleefden een vliegende start van hun carrière dankzij Het Debuut.

Dit jaar in Het Debuut: Annabel Koele met MAGNITUDE, Lizzy van Vleuten met V&D agenda’s en andere essentiële levensbehoeften en Lotte Veronica Laurens met MUURVAST.


Annabel Koele 
MAGNITUDE

In een lege ruimte ligt een vrouw met een gitaar en laptop.  Ze speelt wat. Dan komt ze langzaam in beweging. Met een constant transformerend lichaam neemt zij ons mee door de ruimte. Vanuit een nieuwe blik op haar positie in het patriarchaat en de betekenis van vrijheid onderzoekt zij haar ware volume. Hoeveel ruimte kan je, als vrouw, innemen?

Laat je meevoeren in een surrealistisch universum waarin het vrouwelijk lichaam, tijd en ruimte vervloeit. MAGNITUDE is een fascinerende muzikale en fysieke solovoorstelling waarin wordt gespeeld met realiteit en beeldvorming. Een voorstelling gemaakt vanuit mime en moderne dans.

Annabel Koele (1996) studeerde aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam, de mime opleiding. Daarvoor heeft ze dans gestudeerd aan Codarts. Door het samenbrengen van deze twee disciplines creëert ze fysiek werk dat schakelt tussen lichamelijke sculpturen en dansvoorstellingen, voorstellingen waarin ze tijd en realiteit uitdaagt

NB: In deze voorstelling wordt Engels gesproken.


Lizzy van Vleuten 
V&D agenda’s en andere essentiële levensbehoeften

Een vrouw achter een bureau, met duizend post-its en een loopstation, neemt je mee in haar up-tempo gedachtestroom. Door middel van productiviteitsgadgets en haar verzameling notitieboekjes, probeert zij rust te krijgen. Ondanks haar gierende brein. Of juist dankzij.

"Uiteindelijk zijn we allemaal mensen in paniek. Ik, maar jij ook. Ik ben dan liever een mens in paniek én productief, dan gewoon een mens in paniek."

Dit vrolijk-melancholische muziektheater belichaamt het verlangen naar volwassenheid, die maar niet snel genoeg komt. Een ode aan het doorploeterden, tegen beter weten in. En aan de Stabilo Pointball (want die schrijft het lekkerst van allemaal).

Lizzy van Vleuten (2002) studeerde aan de Academie voor Theater en Dans, op de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Lizzy’s werk circuleert altijd rondom de poging te verbinden: met elkaar en met onszelf. Stuntelend en hoopvol. En altijd een beetje absurd. Of existentialistisch.


Lotte Veronica Laurens 
Muurvast

Twee vrouwen zitten vast in een muur. Samen proberen ze zich een avond waar alles mis ging te herinneren. De een begint in hoog tempo verhalen op te rakelen, uit angst voor de herinnering. De ander luistert, maar had niet echt dezelfde ervaring. Tot de waarheid pijnlijk duidelijk wordt.

In Muurvast onderzoekt Lotte hoe mensen zich gedragen in een ruimte waarvan ze weten en voelen dat ze er niet thuishoren. De grote paniek die je kan voelen in alledaagse, sociale situaties en wat daar allemaal fout kan gaan. Dat dat dan gebeurt en dat iedereen je dat ook nog kwalijk neemt. Een voorstelling gemaakt met een fascinatie voor het absurdisme van theaterschrijver Samuel Beckett.

Lotte Veronica Laurens (2000) studeerde aan de Toneelacademie Maastricht, de acteursopleiding. Ze houdt van absurdisme en poogt ‘het emotionele’ communicatief te maken in werk dat het publiek gunt om zelf te blijven associëren en fantaseren. Voor Lotte is het zoeken naar een antwoord, boven het beantwoorden, het mooiste aan theater maken.

wo 25 sep 2024
Theater aan het Vrijthof:
Bovenzaal
20:30 - 22:55 / 1 pauze
Prijs € 18,50
Toneel / Theater
Tickets
Zet op wensenlijst
Info
  • Nagesprek
    Na afloop vindt er in de zaal een nagesprek plaats met de makers. 
T

"Overkoepelend gaan alle voorstellingen in deze aangename editie van Het Debuut over bewegingsvrijheid."

de Volkskrant

"Het Debuut: een mooi initiatief van Via Rudolphi Producties levert een interessante inkijk op in wat prille makers bezighoudt"

Theaterkrant

Magnitude
Concept & spel Annabel Koele 
Artistiek advies Fleur van den Berg
Lichtontwerp Marcel Slagter
Muziek referentie We Are door India.Airie 
Met dank aan Academie voor Theater en Dans, Fabián Santarciel de la Quintana, Timon Persoon, Tim van Dongen

 

V&D agenda's en andere essentiële levensbehoeften

Concept, tekst, muziek & spel Lizzy van Vleuten
Begeleiding & eindregie Thomas Spijkerman
Met dank aan Yvette Fijen, Jeroen de Beer, Mechtild van den Hombergh, Daan Put, Beer Crolla, Stijn Schootstra en Ellen Goemans


Muurvast

Concept & tekst Lotte Veronica Laurens
Spel Paulien Foest en Lotte Veronica Laurens
Decor Lotte Veronica Laurens
Eindregie Just van Bommel
Dramaturgie Han van Wieringen
Met dank aan Quirine Racké & Helena Muskens, Ine Roeder, Toneelacademie Maastricht

 

Fotografie 
Melvin Simons, Perla van Kessel, Roel van de Ven