Powder Her Face

Nederlandse Reisopera

Powder Her Face

Nederlandse Reisopera

‘Wat zou je denken van een 'pijp-aria'? Begint met woorden, eindigt met geneurie.’ Met deze woorden bracht librettist Philip Hensher een berucht schandaal onder de aandacht van componist Thomas Adès.

 Powder Her Face is gebaseerd op een seksschandaal waardoor de hertogin van Argyll, een beruchte libertijnse salonfiguur, in 1963 in ongenade viel bij de Britse high society.


Ze werd de ‘Dirty Duchess’ genoemd. In de opera kijkt de ietwat tragische figuur hertogin Margaret Campbell terug op haar meer dan turbulente leven.

De Britse componist Thomas Adès was 23 toen hij dit meesterwerk componeerde. Adès schreef een schalkse partituur, die speels reageert op de populaire cultuur van cabaret, musical en tango en tegelijk een eerbetoon is aan Berg en Stravinsky. Zijn muziek is verwant aan Britten, Weill en Berg. 

Adès beschrijft het huwelijk tussen de hertog en hertogin van Argyll dat strandt wanneer Margaret Campbell een ober verleidt. De tragische scheiding wordt uitgebreid besproken in de roddelbladen. Meest spraakmakend zijn de foto's waarop de hertogin naakt een onbekende man oraal bevredigt. Zijn identiteit is tot op de dag vandaag geheim gebleven..

Door de referenties naar seksuele handelingen is de voorstelling niet geschikt voor jonge theaterbezoekers. Het libretto bevat discriminerende teksten.
 

di 30 jan 2024
Theater aan het Vrijthof:
Papyruszaal
19:30 - 21:45 / 1 pauze
Inleiding 18:30
Sterrang € 52,50
Rang 1 € 47,50
Opera
Tickets
Zet op wensenlijst
Info

Gezongen in het Engels met Nederlandse en Engelse boventitels

Inleiding door Len van Schaik

O
‘Niet alleen de fellatio-aria boeit bij de Nederlandse première van opera Powder Her Face

★★★★
NRC

‘Nederlandse Reisopera scoort met expliciete en virtuoze productie van Powder Her Face

★★★★
Trouw

‘Het vijftienkoppige ensemble, gelicht uit het symfonieorkest Phion, produceert fantastische klanken, van glibberige saxen tot een droogkomisch accordeon.’

★★★
De Volkskrant

‘Een avond queer dellerigheid naast klassenstrijd, en er valt ook nog wat te lachen: is er een mooiere combinatie denkbaar?’

Theaterkrant 

Kameropera van Thomas Adès
libretto Philip Hensher

Regie Paul Carr

Choreografie Carmine De Amicis

Decor & kostuums Dominique Wiesbauer

Spel Laura Bohn (Duchess), John Savournin, Alison Scherzer, Daniel Arnaldos

Dans Nicky van Cleef, Ivan Montis, Davide Troiani

Muzikale leiding Otto Tausk

Orkest Ensemble van Phion

fotografie Marco Borggreve