Jennifer Romen - (c) Roos van der Hoeven.jpeg

DE VISUELE ILLUSIES VAN JENNIFER ROMEN

Interview met Jennifer Romen over DELUSION 2.0

Als artist in residence heeft de Maastrichtse danser en choreografe Jennifer Romen een speciale band met het Theater aan het Vrijthof. Dit seizoen reist ze met haar gezelschap Oxygen langs de theaters met een nieuwe voorstelling.
Door Emile Hollman

Jennifer Romen (28) heeft een druk leven. Ze is zakelijk en artistiek leider van Oxygen, waar zestien dansers onder contract staan. Ook de Oxygen Academy of Dance die ze in 2016 oprichtte maakt hier onderdeel van uit. Daarnaast is ze jurylid bij het televisieprogramma Project Dans, is ze danscoach, bedenkt ze commercials en ontplooit ze andere activiteiten om haar company te financieren. Naast de choreografie van haar producties, neemt ze verantwoordelijkheid voor licht, geluid, decor, kostuums en tekst. “Het moet precies zo zijn als ik het voor me zie.”

Hoewel haar liefde voor dans begon bij Michael Jackson, klopte haar hart al jong voor hiphop en underground, al was er ook altijd klassieke dans. “Eigenlijk is er geen dansstijl die niet aan bod komt in mijn werk.”

Ze ziet zichzelf niet alleen als choreograaf, omdat ze dans combineert met visuele illusie. Daarmee onderscheidt ze zich van andere makers. “Sterker nog”, zegt Jennifer Romen, “ik creëer niet eens fysiek. Je kunt mij een uur lang vastbinden op een stoel in een donkere kamer en als je me weer vrijlaat, heb ik iets bedacht.”

Ze gebruikt het begrip ‘visuele illusie’ omdat het voor het publiek vaak mysterieus blijft hoe bepaalde dansscènes tot stand komen. Opeens zweeft er iemand door de lucht of lijkt een danser tientallen benen te hebben. “Ik hou niet van standaard, visuele illusie helpt me om een eigen wereld te creëren. Het is niet zo dat alle illusies vooraf bedacht worden; het is een continu denkproces.”

Waar dat vandaan komt, intrigeert haar. “Misschien heeft het te maken met de fysieke beperkingen waarmee ik al mijn hele leven word geconfronteerd. Als kind wilde ik danser worden, maar ik kon bepaalde bewegingen net niet maken. Dat heeft zeker meegespeeld in mijn creatieve ontwikkeling. Daardoor zet ik veel meer in op visuele kracht dan op fysieke kracht.”

Jennifer Romen heeft het goed voor elkaar. Het begon allemaal met de liefde voor dans en nu staat ze zelf in de coulissen. “Natuurlijk ben ik heel blij met wat ik bereikt heb, ik mag dan drie keer wereldkampioen geweest zijn; ik heb zelf nooit een tour gedanst. Ik zou heel graag nog ooit een tour maken met eigen werk, misschien met het verhaal van mijn eigen leven.” Als choreograaf vraagt ze veel van de dansers die met haar werken. “Ik zie dans als topsport én als kunstvorm. Het een kan niet zonder het ander. Alle dansers die met mij werken, weten dat de lat hoog ligt. Ik communiceer heel duidelijk hoe ik werk en wat ik verwacht. Als je de prikkels blijft voelen, wordt het nooit saai.”

Delusion, de voorstelling uit 2023, kreeg goede kritieken en werd ruim vijftig keer gespeeld. En dan te bedenken dat de dansers nog in opleiding zijn bij Jennifer Romen. “Ik wil met hen de wereldtop bereiken, we denken verder dan alleen een nieuwe tour langs de Nederlandse theaters. Natuurlijk ben ik trots op wat we met Delusion hebben bereikt, maar ik kan niet wachten op de volgende productie.”

Dat ze artist in residence in het Theater aan het Vrijthof is, vindt ze een teken van waardering en erkenning. “Ik heb er heel bewust voor gekozen om in Maastricht te blijven. Ook mijn successen neem ik mee terug. Dat de stad zoiets terug doet maakt me super blij.”

theater verlicht

“Hier zal het vaste publiek zich helemaal in kunnen vinden. Toch heeft het theater soms nog een drempel voor mensen. Ik probeer een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Ook mensen die nog nooit in het theater zijn geweest, zodat ook zij erdoor verlicht kunnen raken.”

22.03.2025 - Oxygen - DELUSION 2.0 - © Irene van Wel.jpeg

Oxygen

DELUSION II - THE FINAL CHAPTER