REACTIES op testvoorstellingen in theater aan het vrijthof
Op dinsdag 13, woensdag 14 en donderdag 15 april mag Theater aan het Vrijthof weer even de deuren openen. Het theater maakt samen met 43 andere VSCD theaters en concertzalen deel uit van de door de Ministeries van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap en Volksgezondheid, Welzijn & Sport geïnitieerde pilot met sneltesten.
De eerste reacties op de testvoorstellingen vanuit de bespelers, de bezoekers en het theater zijn zeer positief. Een overzicht van de reacties van De Limburger, VRT, NRC en onze programmeur Peter Noten vindt u hieronder.
Artikel in De Limburger: 'Voor even mag het theater weer open'
De Limburger was aanwezig bij de voorstelling Wie heeft mijn vader vermoord van Internationaal Theater Amsterdam op dinsdag 13 april 2021: ‘Wat hebben we dat gemist, klinkt het eensgezind onder performers, bezoekers en theaterpersoneel. Mandy Walls, medewerker Facilitaire Dienst in ons theater: “Het voelt feestelijk. En ook wel als vanouds om hier weer te zijn. Hoewel het wel spannend is om weer open te gaan.” Ook acteur Hans Kesting heeft het spelen voor een zaal met mensen absoluut gemist. “Het is zeker spannend om dit weer te mogen spelen voor publiek. Ik heb tussendoor de livestream gedaan, maar het is wezenlijk anders of je dit speelt voor live publiek of voor een camera.” En ja, het is echt weer even spannend om weer het podium op te gaan, vertelt hij. “We gaan het avontuur tegemoet, het voelt feestelijk dat we weer mogen.”
Verslag van VRT NWS
VRT NWS was op dinsdag 13 april 2021 aanwezig bij de voorstelling Wie heeft mijn vader vermoord van Internationaal Theater Amsterdam. Journaliste Ann de Bie maakte een verslag en neemt u mee tijdens het testevenement, van de voordeur tot in de zaal. Ook verschillende bezoekers en medewerkers van het theater komen aan het woord.
Bekijk het verslag (van minuut 6:40 tot 8:30)
Artikel in NRC: 'Pilot toegangstesten in het theater: 'Bijna raar dat het weer even leuk mag zijn''
NRC bezocht dinsdag 13 april 2021 Wie heeft mijn vader vermoord van Internationaal Theater Amsterdam in Maastricht en sprak met bezoekers, medewerkers en acteurs.
De maatregelen mogen de pret niet drukken, vinden bezoekers Ruben Westerhof en Sjors van den Berg. "Ik vind die maatregelen totaal geen belemmering. Je wilt graag dat er weer van alles mogelijk is, maar wel op een veilige manier. Dit lijkt me voor nu een goede oplossing.” Ook Carlijn Peeters en haar moeder Gerdie Haassen zien vooral voordelen. Peeters: "Zeker met zo’n snelle test: voordat ik weer thuis was van de testlocatie had ik de uitslag al binnen.” Haar moeder maakt zich geen zorgen: "Ik voel me absoluut veilig. Voor mijn gevoel zijn alle maatregelen getroffen en zelfs meer dan dat.” De bezoekers hielden zich uitstekend aan alle maatregelen, zegt theatermedewerker Ben Jongen na afloop van de voorstelling. "Het ging heel goed, ik hoefde bijna nergens bij te sturen.” Hans Kesting vond het "ongelofelijk bijzonder” om weer te mogen spelen. Over de pilot met toegangstesten is hij enthousiast. "Het is een kostbare aangelegenheid maar het geeft tenminste perspectief. Veel mensen zijn hongerig om weer naar het theater te gaan, dus ik ben blij dat het gebeurt. Je moet ergens beginnen.”
Peter Noten, programmeur Theater aan het Vrijthof: 'Premièregevoel''
'Een première is altijd een bijzondere gebeurtenis in theaterland. Na maanden voorbereiding, weken repeteren is er dan de dag dat een productie aan het publiek getoond kan worden. Het theater is voor de gelegenheid feestelijk aangekleed, de rode loper is uitgerold, de bezoekers worden verwelkomd met een glaasje prosecco. Er is een gezonde spanning bij cast en crew. De medewerkers van het theater zorgen dat alles vlekkeloos verloopt. Aan het einde van de voorstelling komt de ontlading: een ovationeel slotapplaus en een fraai boeket voor de spelers.
Dinsdag 13 april was de eerste avond van de landelijk pilot van testvoorstellingen. Het voelde als een première. Na 6 maanden mocht het Theater aan het Vrijthof weer bezoekers en artiesten ontvangen. Het theater was feestelijk versierd. Er was een goede “vibe” bij bezoekers, cast en crew van Internationaal Theater Amsterdam en de medewerkers van het theater. Hans Kesting speelde op magistrale wijze Wie heeft mijn vader vermoord. Het publiek leefde intens mee met het indringende verhaal. Het slotapplaus was euforisch. Het leek alsof de bezoekers zes maanden lang applaus hadden opgespaard. Hans Kesting sprak het publiek vanaf het toneel toe. Warme woorden die nu nog naklinken in mijn hoofd. Een bijzondere avond die eens temeer de schoonheid, de kracht én de urgentie van live theater liet zien. Deze drie testvoorstellingen in Theater aan het Vrijthof zijn eigenlijk try-outs, want de echte première komt als het theater weer publiek mag ontvangen zonder beperkingen en zonder maatregelen. Ik kijk nu al uit naar dat moment.'
Artikel in Chapeau Magazine: 'Met een sneltest naar het theater'
Ook Chapeau Magazine was aanwezig bij Wie heeft mijn vader vermoord. Een uitje waarnaar uitgekeken werd: 'Ik word wakker met het gevoel dat je als kind op je verjaardag had: blij en verwachtingsvol. Vandaag ga ik naar Theater aan het Vrijthof.' Niet alleen door de verslaggever van Chapeau, maar ook door de andere bezoekers: 'Overal blije gezichten in de zaal. Ik ben duidelijk niet de enige die er zin in heeft vanavond.' 'Het blije ‘verjaardag gevoel’ van de vroege morgen is verdwenen, maar dit toneeluitje heeft helemaal aan mijn verwachtingen voldaan: ik ben geraakt! En dat is wat een goede toneelvoorstelling doet.'