<Afbeelding (ID 4831) bestaat niet>

Interview met
Vincent Kusters - Bariton bij Nederlandse Reisopera

Op 9 oktober is de Maastrichtse bariton Vincent Kusters te zien en te horen in de jongtalentproductie Magelone & Peter van de Nederlandse Reisopera. Het is een muzikale short story over de schoonheid van sleur en over trouwe liefde, met liederen uit de cyclus Die schöne Magelone van Johannes Brahms (1869).

Magelone & Peter is de eerste voorstelling van de Reisopera die weer doorgang kon vinden na de lockdown. Hoe ging dit?
'We hadden nog niet gerepeteerd voordat de lockdown werd ingesteld, maar we hadden natuurlijk wel alles zelf ingestudeerd, want de repetitieperiode zou vlak erna beginnen. Toen de lockdown werd afgekondigd, stond alles stil, dus verdween ook Magelone & Peter weer even in de kast. Maar half juni kwam toch heel plotseling het bericht dat we weer zouden gaan beginnen. Iedereen werd hierdoor verrast, daardoor was hier en daar wel wat weggezakt qua tekst en muziek, maar dat was heel begrijpelijk. We hebben toen heel intensief gerepeteerd en binnen ongeveer een week was alles ingestudeerd en geënsceneerd. Dat we dat samen in zo’n korte tijd hebben gedaan vind ik wel bewonderenswaardig.'

'Een muzikale short story
over de schoonheid van sleur en over trouwe liefde'


Magelone en Peter staan al jaren op dezelfde camping, ze kennen elkaar door en door en hun huwelijk voelt als een ellenlange sleur. Deze ‘relatie-vermoeidheid’ zal, zeker in deze tijd waarin stellen maandenlang privé én werk met elkaar moe(s)ten delen, heel herkenbaar zijn. Is deze voorstelling nu - per toeval - actueler dan ooit?
‘Tussen Magelone en Peter is inderdaad een bepaalde afstand ontstaan. Emotioneel zijn ze niet erg bij elkaar betrokken en Magelone denkt dat het gras ergens anders misschien wel een stuk groener is. De ingesleten sleur en de dagelijkse beslommeringen irriteren haar…en dat kan natuurlijk, zeker de afgelopen tijd zonder veel afleiding buitenshuis, bij meer koppels de realiteit zijn geworden ja.’ 

Maar, voor die stellen is er hoop, want (spoiler alert!): tijdens de voorstelling groeit het stel weer naar elkaar toe. Zij het niet per se letterlijk, in verband met de 1,5 meter maatregel die ook op het toneel geldt. Was het lastig (in de enscenering) rekening te houden met die 1,5 meter-maatregel?
‘In de eerste periode zat de schrik van Corona er goed in. Op dat moment waren er ook nog allerlei onderzoeken gaande om te ontdekken hoe gevaarlijk zingen nou precies is. Daardoor waren we er allemaal heel bewust mee bezig. In het begin droegen we zelfs, op de momenten dat er publiek kwam kijken, van die ‘helmen’ met een spatscherm tijdens het zingen, om maar niemand te kunnen infecteren. Dat hoeft nu gelukkig niet meer. We houden er wel rekening mee dat we niet in elkaars richting zingen. Maar in de enscenering was het verder niet heel lastig om er rekening mee te houden. Het idee was sowieso al om vrij ‘afstandelijk’ te spelen, om die verwijdering tussen de man en de vrouw voor het publiek extra duidelijk te maken. Een uiting van liefde in de vorm van een knuffel zat er toch niet in, dus dat kwam goed uit. In die zin hebben de coronamaatregelen dus geen invloed gehad op onze enscenering.'

Je bent een gevierd liedzanger, hebt al diverse prijzen gewonnen, hoe is het om nu Lied te zingen in een geënsceneerde theatervoorstelling, een soort opera zelfs?
‘Ik vind dat heel leuk om te doen. Het is een soort experiment van de Reisopera, want hoe zal dit overkomen op publiek? Werkt het om een liedcyclus als basis te nemen voor een geënsceneerde voorstelling? De liederen van Brahms zijn natuurlijk heel poëtische teksten. In een opera daarentegen is een aria, over het algemeen, niet zo moeilijk qua inhoud. De emotie is duidelijk en daar kun je dan met acteren heel veel náást doen. Bij een lied is dat veel moeilijker. Er gebeurt heel veel in zo’n gedicht, je kunt niet alles uitbeelden en dat moet je ook helemaal niet willen, dat zou heel onnatuurlijk zijn. Dus het is iets heel anders dan opera en toch hebben we hier een combinatie van beide gemaakt.’ Lachend: ‘Kom zelf maar bekijken hoe dat uitpakt..!’ ‘Ik vind het in ieder geval heel bijzonder en het was een leerzaam proces. Ik heb dingen geleerd qua expressie, die ik meeneem in mijn volgende liedrecitals. Ik heb nieuwe mogelijkheden bij mezelf ontdekt. Dus ik ben blij dat ik hieraan mag meedoen. En ik hoop dat het publiek er ook van gaat genieten!'

 

In de voorstelling wordt afwisselend Nederlandse tekst gesproken en Duitse liederen gezongen. De Duitse tekst met Nederlandse vertaling van de tien liederen uit de productie is hier te lezen (en mag ook op de telefoon gelezen worden tijdens de voorstelling).
Wil je deze bijzondere voorstelling meemaken? Dat kan op 9 oktober in de AINSI, om 19.oou.

Koop hier uw tickets
 


Wie is Vincent Kusters?
Vincent Kusters (bariton) studeerde klassieke zang bij Mya Besselink en piano bij Joop Celis aan het Conservatorium van Maastricht. Beide studies sloot hij af met een Masterdiploma. Aansluitend behaalde bij een diploma voor de applicatieopleiding koordirectie aan het Conservatorium van Utrecht. Vincent won de Vocallis Liedprijs, eenmaal als zanger (2017) en eenmaal als pianist (2018). Bovendien is hij prijswinnaar van het Internationaal Vocalisten Concours (lied) in ’s Hertogenbosch (2019) en won hij in 2020 de eerste prijs in het ‘Internationaler Wettbewerb für Orgel und Gesang’ in Neuss.